کارو لوکس Caro Lucas  یا لوکاس  (۱۳۲۸ در اصفهان — ۱۷ تیر ۱۳۸۹ در تهران) از پژوهشگران به‌نام سیستم‌های هوشمند در ایران بود. زمینهٔ پژوهش‌های او پیش‌بینی سری‌های زمانی، مدل‌های عاطفی و منطق فازی بود. او در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به عنوان چهره ماندگار شناخته شد. وی همچنین به عنوان «پدر علم رباتیک ایران» شناخته می‌شود.

کارو لوکس همسر امیلیا نرسیسیانس، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، در دانشگاه تهران بود.

کارو لوکس Caro Lucas
کارو لوکس Caro Lucas

زندگی‌نامه کارو لوکس Caro Lucas

کارو لوکاس در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در در خانواده‌ای از ارمنی‌های ایران در اصفهان زاده شد . وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه تهران (۱۹۷۳ میلادی) دریافت کرد و در سال ۱۹۷۶ میلادی مدرک دکترای خود را از گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی با گرایش مهندسی کنترل دریافت کرد. او سال‌ها استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و دوره‌ای هم رئیس گروه برق این دانشکده بود و مرکز «کنترل و پردازش هوشمند» را در این دانشگاه بنیان گذاشت. کارو لوکاس سابقه تدریس در چند دانشگاه مطرح دنیا از جمله دانشگاه تورنتو و دانشگاه برکلی را نیز داشت.

  • دکترا: Electrical Engineering and Computer Sciences, University of California, Berkeley, 1975
  • کارشناسی ارشد: Electrical Engineering, University of Tehran, Faculty of Engineering, 1973
  • کارشناسی: Electrical Engineering, University of Tehran, Faculty of Engineering, 1963

کارو لوکاس یکسال با بیماری سرطان روده مبارزه کرد و بر بیماری‌اش غلبه کرد اما علت اصلی مرگ او زخم ایجاد شده در اثر عدم دقت کافی در انجام کولونوسکوپی روده و تبدیل آن به عفونت بود که باعث شد در غروب ۱۷ تیر ۱۳۸۹ در بیمارستان امام خمینی درگذرد. پیکر وی در آرامگاه ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

کارو لوکس Caro Lucas
کارو لوکس Caro Lucas

نظرات دیگران در مورد کارو لوکس Caro Lucas

حسین فاتحی در کتاب اشک مرجانی غزل پیکره را خطاب به وی سروده است.

دانیل استون ابراز افسوس کرد که چرا فردی با ارزش مانند پروفسور لوکاس بر اثر بی دقتی بیمارستان در انجام وظایفش فوت کند.

معرفی ایرانیان موفق – بیوگرافی کارو لوکس ،بیوگرافی کارولوکاس،دانشمندان ایرانی ، هفده تیر ماه  سالروز درگذشت دکتر کارو لوکس پدر هوش مصنوعی ایران . یاد و خاطره این بزرگمرد تکرار نشدنی  گرامی باد … روحش شاد .