برترین دستاوردهای 2014 – مجله معتبر ساینس در مقاله ای برترین دستاوردهای علمی سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد. به نوشته مجله ساینس فرود نرم یک کاوشگر رباتیک بر روی یک دنباله‌دار به عنوان برترین دستاورد 2014 انتخاب شد. این دستاورد علمی که به یافتن بسیاری از حقیقت ها و اطلاعات تازه درباره منظومه شمسی منجر خواهد شد توسط سازمان فضایی اروپا و در پی ماموریت مدارگردی موسوم به روزتای اتفاق افتاده است.

در این ماموریت، مدارگرد روزتای که از ماه اوت میلادی در اطراف ستاره دنباله دار ۶۷P/Churyumov–Gerasimenko در حال گردش بوده توانست ماه گذشته میلادی فرودگر خود را با نام فیلائه با موفقیت و سلامت بر سطح یخی این دنباله دار فرود آورد. گفتنی است اهمیت این موضوع به دلیل این است که این نخستین فرود نرم بر روی یک دنباله دار است. در این ماموریت اکتشافات زیادی راجع به این دنباله دار و نحوه شکل گیری و تکامل آن صورت گرفته است و موادی که باعث حیات دنباله دار شده را شناسایی کرده اند.

برترین دستاوردهای 2014

برترین دستاوردهای 2014

مجله ساینس دستاورد علمی برتر دیگر در سال 2014 را به شرح زیر اعلام کرده است:

  1. حذف حافظه موش ها و کاشت خاطرات دروغین با استفاده از اپتوژنتیک در مغز آنها
  2.  پیشرفت در علم رباتیک که به دستگاهها این امکان را می دهد تا بدون دخالت انسان برای ساخت اجسام ساده یا اشکال دو بعدی مانند اعداد با یکدیگر کار کنند.
  3.  ساخت یک مغز رایانه‌ ای که با استفاده از تراشه‌های neuromorphic بسیار مشابه مغز انسان عمل می‌کند.این مغز رایانه ای می تواند انقلابی در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک بوجود آورد.
  4.   کشف روشهای جدید تولید و پرورش سلولهایی همانند سلولهای بتا که در لوزالمعده، انسولین تولید می‌کنند که این دستاورد موجب ایجاد درک بهتر از بیماری دیابت شده و امکان درمان این بیماری را در آینده نزدیک فراهم می کند.
  5.  کشف نقاشی‌های حیوانات و دیگر نقاشی‌ ها در غارهای اندونزی که بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار سال قدمت داشته و تقریبا چهار برابر قدیمی‌تر از تصورات پیشین  ۱۰ هزار سال قبل است.
  6.  اهمیت دادن به ماهواره های کیوب ست که با پیشرفت تکنولوژی ساخت رایانه ها این ماهواره های کوچک در انجام علوم پیشرفته تر نقش بسزایی را ایفا می کنند.
  7. چگونگی و علل تبدیل گونه های خاص از دایناسورها به پرنده و جان سالم به در بردن آنها در انقراض بزرگی که ۶۶ میلیون سال پیش رخ داد.
  8.  درمان احتمالی بیماری آلزایمر ، محققان بر اساس پژوهشی که روی موشها صورت گرفت دریافتند که خون موشهای جوان باعث جوان سازی مغز و عضلات موشهای پیر می شود.

    برترین دستاوردهای 2014