از نقاشی تا فیلمسازی با مازیار شریفیان

نام هنرمند : مازیار شریفیان

تاریخ مصاحبه : 6 اسفند 1395

مصاحبه کننده : محسن امیدوار

mazyar sharifian مازیار شریفیان

CG Aria : سلام و درود بر شما مازیار عزیز، لطفا خودت رو برای کاربران سی جی آریا معرفی کن، متولد چه سالی هستی و در چه رشته ای تحصیل کردی؟
درود به شما و خواننده های گرامیتون. من متولد 1364 هستم. لیسانسم را در رشته مهندسی صنایع برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها تحصیل کردم، و فوق لیسانس را هم رشتة جلوه های بصری برای فیلم و تلویزیون دانشگاه اسکد (Savannah College of Art and Design) ادامه دادم.
CG Aria : از چه زمانی به هنر علاقه مند شدی واز چه سالی بصورت جدی شروع به کار کردی؟
حقیقاً مثل خیلی از دوستانی که تو کارهای هنری هستند، از همان زمان کودکی! یادم میاد وقتی مدرسه میرفتم، در کنار علاقه ام به ریاضی و فیزیک، شدیداً از نقاشی کردن لذت میبردم. به خاطر میارم تنها درسهایی که یکم توشون لنگ میزدم مباحث حفظی بود؛ مثل ادبیات، شیمی و … خونه هم همین بساط بود. البته من یک شانس بزرگی دیگه ای که داشتم این بود که به لطف پدرم، با قرض گرفتن دوربین یکی از دوستاش، فیلمهای خونگی به قول خودمون بامزه می ساختیم.
ولی تجربه حرفه ای، زمانی بود که راهنمایی بودم. اون موقع بهمراه برادرم یک کلاس بازیگری تئاتر میرفتیم و اواخر دوره اش بود که یک گروه فیلمسازی سر و کله شون پیدا شد که دنبال نقش آفرین تو یک سریال تلویزیونی می گشتند. خلاصه این شانس به ما داده شد تا به مدت دو تا سه سال تو این صنعت کار کنیم و نهایتاً نتیجه شد یه سریال به اسم “همشاگردیها” که از شبکه یک پخش شد. یادم میاد با بخشی از حقوقم (که در واقع اولین حقوق رسمیم بود) یک گیتار خریدیم 😀  خلاصه اون موقع بود که علاقه ام به هنر، بخصوص هنرهای بصری و سینمایی دو چندان شد.


CG Aria : از اوایل کار که به این هنر علاقه مند شدی بگو،از کجا شروع کردی ؟
به دلایلی، خوب من هنرستان نرفتم و تصمیم گرفتم که رشته فنی بخونم. ولی بعد از یک مدت که از دانشگاه گذشت، میدونستم که نمیتونم از فعالیتهای هنری به دور باشم، برای همین به سال 1384 توی یک شرکت نرم افزاری به اسم “شتاب تک” به عنوان طراح گرافیک شروع به کار کردم. اون زمان هم، مسلماً مثل الان، از آموزشهای آنلاین یا آموزشهای حضوری خبری نبود، بنابراین خودم مثل خیلی ها به صورت خودآموز فوتوشاپ را شروع به یادگیری کردم. در کنار فوتوشاپ، از اونجایی که به صنعت سینما از کوچیکی علاقه داشتم، یادگیری نرم افزار پریمیر هم شروع کردم. به مرور زمان، نیاز به موشن دیزاین، به خصوص در قالب فلش، تو پروژه های شرکت بالا گرفت، و نرم افزار فلش هم به لیست یادگیری ها اضافه شد. اما نهایتاً عاشق یک نرم افزار شدم که رابطمون الان وارد هفتمیم سالگردش میشه و همچنان ادامه داره: افترافکت


CG Aria : چی شد که تصمیم گرفتی دراین مسیر حرکت کنی و چه راه های برای یادگیری انتخاب کردی ؟
چون همیشه من علاقمند فعالیتهای هنری بودم، و از طرفی پیشینه فنی هم داشتم، متوجه شدم که ناخودآگاه این مسیری که توش پا گذاشتم، هم نیازمند تکنیک هست و هم نیازمند خلاقیت و دیزاین! برای همین یجورایی از قبل تصمیم نداشتم، اما به مرور زمان به مسیر کشیده شدم. برای یادگیری هم، راه های زیادی بوده، ولی تاثیرگذارترینشون را میتونم از “یاددادن” اسم ببرم. دوره ای که رفتم به مدرسه اینورس و به مدت پنج سال نرم افزار افترافکت رو آموزش دادم، خیلی چیزها یاد گرفتم.


CG Aria : بیشتر در چه زمینه ای تخصص داری و تا کنون در چه شاخه های فعالیت داشتی؟
تخصص عمده ام، کامپوزیت تو نرم افزار The Foundry Nuke هست. در کنارش هم برای کارهای کامپوزیتم کدنویسی Python انجام میدم. کار جانیبم ‌فیلمسازی هست و تا حالا سه فیلم صدثانیه ای و دو فیلم کوتاه ساختم. نهایتاً هم بهتره اشاره کنم که تو زمینه سه بعدی یک Generalist محسوب میشم. اوه، یه چیزی هم یادم رفت توی کارهای سه بعدی، اونم تجربه کارMotion Capture با سیستم Vicon Blade هست.


CG Aria : تا به حال در چه پروژه های بزرگی فعالیت داشتی و چه اهدافی برای خودت تعریف کردی؟
من چون به تازگی به عنوان کامپوزیتور شروع به کار کردم پروژه هایی که تا به حال کار کردم در زمینه تبلیغات و موزیک ویدئو بوده، از این پروژه ها میتونم به تبلیغ ” Chevrolet Traverse 2018″، موزیک ویدئو “Faith” کار “Stevie Wonder ft. Ariana Grande”، و یا تبلیغ “Google Pixel” اشاره کنم.
در مورد هدف هم، باید بگم که هدف همیشه در حال تغییر هست، ولی در حال حاضر هدفم کامپوزیت فیلم بلند هست. اما یک هدف برای من همیشه پابرجاست و اونم ساختن فیلم بلند هست.


CG Aria : آینده سی جی در ایران رو چطور میبینی؟
از زمانی که از ایران خارج شدم، متوجه شدم که واقعاً ما توی ایران خیلی هنرمندهای قدرتمندی داریم. ولی خوب مسلماً وقتی خروجی ها رو مقایسه میکنید، اختلاف واضحه! من فکر میکنم مشکل پروژه ها تو مباحث مدیریت و Teamwork و البته درآمد و ارزشی که به کارهای هنری قائل میشن. من فکر میکنم در حال حاضر آینده روشنی برای سی جی در ایران وجود داره، و دلیل اصلیش هم اینترنت و نزدیکتر شدن جامعه بین المللی هست. ولی این پیشرفت با چه سرعتی پیش میره و چه مدت طول میکشه و رو نمیدونم.


CG Aria : در مورد سی جی در خارج از کشور چه دیدگاهی داری؟ بیشتر شرکتهای خارجی به دنبال جذب چه افرادی هستن؟
فکر میکنم تو سوال قبلی بخشی از این سوال رو جواب دادم. اما در مورد اینکه شرکت‌ها به دنبال چه افرادی هستند؟ برای کسی که تازه بخواد وارد بازار بشه، مطمئناً شرکت ها به دنبال متخصص هستند. همونطور که تو تیتراژ فیلمها میبینید، کاملاً واضحه که کارها، همه اش در حال تخصصی تر شدن و خورد شدن هستش و هرروز زیرشاخه های جدیدی دارن به زمینه های مختلف کاری اضافه میشن.
اما چه هنرمندی اینجا کمیاب هست و اتفاقاً ما تو ایران زیاد داریم؟ Generalist! به طور کلی افرادی که در چند نرم افزار فعالیت میکنند. به طور حتم یکی از دلایل اصلی زیاد بودن هنرمندهای Generalist تو ایران، نبودن قانون کپی رایت هست! چون مسلماً هر شخصی میتونه به راحتی به هر نرم افزاری که علاقه داشته باشه یک سَرَکی بکشه. ولی باید حواسمون باشه که این اتفاق نباید باعث شه که شخص، هدف و تمرکزش رو از دست بده! صد در صد یک Generalist هم توی یک زمینه خاص Generalist هست. به عنوان 2D Generalist با 3D Generalist فرق میکنه، یا مثال دیگه ای که میتونم بزنم Creative Director و Director و یا Executive Director به نظر خیلی شبیه هم میان و نقشهای General ای محسوب میشن، اما تفاوتهای بنیادینی با هم دارند. بنابراین باز بر میگردم به نکته قبلی، که به طور معمول شرکت ها به دنبال جذب نیروی متخصص هستند… اما زمانی که با مهارتهای دیگه تون آشنا میشن و متوجه میشن که یک Generalist تو یک زمینه خاصی هستید، براشون خیلی جذاب تر میشه و متوجه میشن که شما نیروی کمیابی محسوب میشید.

wait_mazyar sharifian

 

CG Aria : برای کسانی که تازه کار هستند چه پیشنهادی داری؟
یک تخصص رو دنبال کنید، ولی مطمئناً به فکر مسیر شغلی آیندتون هم باشید که به چه سمتی میخواد پیش بره. و نکته دیگه اینکه اگر یک نرم افزاری رو شروع کردید، سعی کنید بعد از یادگیری مباحث اولیه، یک پروژه برای خودتون تعریف کنید. اگر سفارش دهنده دارید که چه بهتر، اما اگر ارتباط حرفه ای با کسی ندارید، خودتون میتونید بشید سفارش دهنده! برای خودتون پروژه رو انجام بدید! اگر فقط به تمرینهای کلاسی یا فعالیتهایی که صرفاً جهت یادگرفتن یک تکنیک خاص انجام میدید، اکتفاء کنید، خروجی ای که بدست میاد ماندگاری نداره! و چون ماندگاری نداره، برای همین هم با دقت روش کار نمیکنید و راندمان یادگیریتون از انجام اون فعالیت پایین میاد… این موضوعی هست که همیشه من توی کلاسهام به بچه ها میگفتم و به طور معمول هم اکثراً پشت گوش مینداختند.


CG Aria : اوقات فراغتت رو چطور میگذرونی؟ از تفریحاتت و سرگرمی هات بگو ؟
فیلم و موسیقی از عناصر اصلی اوقات فراغتم محسوب میشه. البته اخیراً مدیتیشن هم به عنصرهای اصلی اضافه شده اما جدا از اینها، دیدن آموزش آنلاین، درست کردن آموزش آنلاین، نوشن کد، مطالعه، و از همه مهمتر یادگیری و نواختن موسیقی
CG Aria : ممنون از اینکه وقتت رو در اختیار ما گذاشتی ،با آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما هنرمند گرامی.

Mazyar sharifian google pixel

mazyar sharifian مازیار شریفیان

کامنت‌ها بسته هستند.